Prasmingo bendravimo pamokos
2015-09-23Visus mokslo metus Kalnėnų pagrindinė mokykla kartu su Danijos Bogensės mokykla vykdė dvišalį projektą „Nordplus Junior“ „Turėk tikslą, visada rasi sprendimą“, kurį inicijavo mūsų mokyklos anglų kalbos mokytoja Olga Pileckienė ir mokytojas Polas Hansen iš Danijos, o projekto eigą koordinavo mokyklos direktorė Regina Arbatauskienė ir pavaduotojos Violeta Langienė, Ada Staigvilienė.
Dalintis patirtimi
Projekto esmė – dalijimasis patirtimi, kaip skirtingose šalyse stengiamasi didinti mokymosi motyvaciją. Abu mokytojai subūrė mokinius, pasiryžusius nuveikti daug darbų, kad galėtų nuvykti į mažai pažįstamą ES šalį ir betarpiškai susipažinti su jos švietimo specifika. Mokiniai rengė ir įgarsino žodynėlius anglų – lietuvių ir anglų – danų kalbomis, kūrė prezi, pristatančius gimtąsias šalis ir mokyklas, juos paskelbė mokyklos svetainėje. Įvairių mokomųjų dalykų mokytojai filmavo pamokas ir su angliškais titrais paviešino abiejų mokyklų svetainėse.
Svečiuose pas danus
Pirmieji svečių iš Lietuvos sulaukė danai – balandžio viduryje 16 šeštų-aštuntų klasių mokinių ir dvi mokytojos O. Pileckienė ir straipsnelio autorė Daiva Misevičienė nuvyko į nedidelę Bogensės miestelio mokyklą. Pagal anksčiau aptartą planą, mūsų ir danų mokiniai kartu vykdė įvairias veiklas, kurios prasidėdavo aštuntą valandą ryto, o baigdavosi 15 valandą. Artimiau susipažinti ir atsipalaiduoti padėjo įvairūs kalbiniai žaidimai, lydimi judesių ar garsų. Vėliau mokiniai mišriose grupėse sprendė matematikos uždavinius, rengė projektą pagal H. K. Anderseno pasakas, keliavo šio garsaus pasakininko keliais po Odensės miestą.
Anglų kalbos mokytojo P. Hansen‘o nuomone, mokymosi motyvaciją gerina protinės ir fizinės veiklos kaita, tad pertraukas vaikai leido mokyklos kieme ir kitose aktyviam laisvalaikiui pritaikytose erdvėse. Viena mokyklos siena skirta laipiojimui, sode įrengtos įvairios karstynės, čiuožyklos, futbolo ir krepšinio aikštelės. Aišku, lietuviai iškart parodė esą atvykę iš krepšinio šalies, tad danai sutiko žaisti tik mišrioje komandoje. Toks aktyvus poilsis, buvimas lauke net ne itin geru oru visiems pasirodė labai priimtinas. Buvo smagu matyti, kaip vaikai susidraugavo ir Legolende linksminosi visi kartu. Bet išsiskyrė be ašarų – juk jau po mėnesio susitiks Lietuvoje.
Viešnagė pas mus
Atsakomajam danų vizitui ruošėsi visa mokykla, ypač projekte dalyvaujantys mokiniai ir anglų kalbos mokytojos – juk visi projektai pristatomi ir pokalbiai vyksta anglų kalba.
Pirmąją viešnagės dieną svečiai apžiūrėjo mokyklą ir dalyvavo muzikos, choreografijos ir technologijų užsiėmimuose. Muzikos mokytojas Rolandas Daunys išmokė danų mokinius groti dūdelėmis linksmą lietuvišką melodiją, šokių mokytoja Vilma Slivskienė įsuko svečius į polkos sūkurį, technologijų mokytoja Tatjana Damulienė mokė iš popieriaus ir plastiko pasidaryti gražų atviruką, o mokytojas Stasys Pauliukas – iš įvairių medžiagų ruošinių surinkti originalią lėlę.
Po pamokų vykusioje popietėje „Juokingiausi anglų, danų ir lietuvių personažai“ svečiai susidomėję klausėsi pasakos apie Mikę melagėlį, juokėsi iš anekdotų personažo Petriuko pašmaikštavimų, papasakojo keletą Danijoje populiarių anekdotų. Pagrindinė popietės mintis buvo aiški – mums patinka mokytis linksmai.
Konferencija
Gražaus ir prasmingo bendradarbiavimo kulminacija – tarptautinė praktinė konferencija „Mokymosi motyvacijos stiprinimo metodai“. Svečiai iš Danijos mokytojai (Hanne Birk – matematikos mokytoja, Lone Dibbern – socialinė pedagogė ir Polas Hansen – anglų kalbos mokytojas) ir mokiniai stebėjo, kaip 7d klasės mokiniai dirba integruotoje matematikos ir anglų kalbos pamokoje „Shapes/plokštumos figūros“, kuri vyko naujai įrengtoje išmaniojoje klasėje (mokytojos Vilma Riaukienė, Nijolė Lukauskienė ir Daiva Valantė). Vėliau dalyvavo bendrose pamokose su projekto dalyviais kalnėniškiais. Mokytojos Olga Pileckienė ir Daiva Misevičienė vedė dvi integruotas pamokas: „Anglų, danų ir lietuvių kalbų ryšiai“ bei „Moki žodį – žinai kelią“. Po pietų mokyklos valgykloje mokiniai sportavo kūno kultūros pamokoje „Judrieji žaidimai“ (mokytojos Vilma Liupšienė ir Ilona Gedvilienė).
Ir mokytojams, ir mokiniams visapusiškai naudinga buvo atskirai vykusi konferencijos refleksija. Vaikai diskutavo tema „Kada man įdomu mokytis?“ ir priėjo išvadą, kad mokymosi motyvaciją didina draugiški santykiai su mokytojais, laisvas judėjimas, žaidimai ir dainos. Tuo mūsų mokyklos mokiniams patraukli pasirodė jų aplankyta Bogensės mokykla.
Svečių nuomonė
Mūsų mokyklos mokytojams svarbi buvo svečių nuomonė apie stebėtas pamokas, domino, kaip jie stiprina mokinių mokymosi motyvaciją. Danų mokytojai sakė labai retai vedantys integruotas pamokas, tad susidomėję šio metodo taikymu. Juos stebino griežtas pamokos laiko valdymas – anot jų, taip prarandame laisvę. Džiaugėsi išgirdę, kaip skelbiame pamokos uždavinius, nes nuo kitų mokslo metų ir jie turėsią tai daryti. Jiems patiko kultūringi, ramūs mūsų mokiniai, o tai gerai veikiančios (jų nuomone) ugdymo sistemos rezultatas. Užsimezgė įdomus pokalbis apie dviejų šalių švietimo sistemų panašumus ir skirtumus. Mums buvo įdomu sužinoti, kaip jie vertina mokinių pasiekimus, ar užduoda namų darbus, ar palieka mokinius kartoti kurso, kaip dirba su spec. poreikių vaikais ir t. t. Jie klausė, ar efektyvi programa prieš patyčias OLWEUS. Dalijomės savo patirtimi, diskutavome. Apibendrindama konferenciją ir jos refleksiją Švietimo skyriaus vyriausioji specialistė Daiva Radzienė džiaugėsi gražiomis pamokomis, laisvais mokytojais ir laisvais mokiniais. Linkėjo stiprybės ir kitų, visapusiškos naudos teikiančių projektų.
Apibendrinimas
Kitą dieną mokyklos direktorė Regina Arbatauskienė danų delegaciją pristatė mokinių tėvams, susirinkusiems į tradicinę pirmūnų pagerbimo šventę „Kalnėnų spindulys“. Dėkojo tiems tėveliams, kurie parėmė šį projektą, rūpinosi svečių laisvalaikiu. Mokytojas P. Hansen‘as, apibendrindamas įspūdžius, pasakė, kad jie buvo nusiteikę geriau pažinti mūsų šalį, tačiau, pasirodo, kad geriau pažino ir pačius save.
Galime pridurti, kad ir mes, pažinę kitokį mokymo modelį, aiškiau pamatėme Lietuvos švietimo sistemos privalumus ir trūkumus, kasdienio savo darbo stipriąsias ir silpnąsias puses. Supratome, kad mokymosi motyvacijos stiprinimas – rimtas iššūkis visam Vakarų Europos švietimui, o keliai visi geri, jei jie veda į mokinių širdis ir protą.
D. MISEVIČIENĖ,
lietuvių kalbos mokytoja